fbpx

15 tips för att optimera din marknadsföring i coronatider

Som företagare vet vi att det är lätt att låta marknadsföringen hamna i skymundan. Men nu är den kanske viktigare än någonsin! Att arbeta med digitala lösningar har aldrig varit mer aktuellt än nu. Här har vi samlat ett antal tips på bland annat vad du kan arbeta med i dina sociala medier och på din hemsida. Och glöm inte bort att vi finns här för att hjälpa dig!

1. Arbeta aktivt med dina sociala medier! Om du inte redan gör det, så är det verkligen dags! Kommunicera med dina följare (d.v.s dina potentiella gäster), inspirera, sprid kunskap, var personlig och berätta om ditt företag. Ditt personliga varumärke är ditt professionella rykte. Man brukar rekommendera att 80 % av det du postar i sociala medier ska vara varumärkesbyggande och 20 % sälj.

2. Vill du annonsera digitalt, kanske på Facebook eller Instagram? Vi kan hjälpa dig att komma igång med din digitala annonsering. Skicka ett mail eller slå en pling till oss.

3. Håll oss i BCD-projektet uppdaterade kring dina erbjudanden. Det kan vara allt från försäljning av presentkort till rabatter. Vi samlar alla aktuella erbjudanden på hemsidan Visit Vindelälven och uppdaterar dessa allteftersom. Du hittar dem här.

4. Ordna tävlingar i sociala medier (OBS! Se över reglerna på valt forum). Att ordna tävlingar som är relevanta för målgruppen är ett enkelt win-win-sätt för att skapa spridning. Exempelvis kan följarna få tävla om att vinna en produkt/ett presentkort eller en upplevelse hos er, mot att de delar ert inlägg i sin kanal och kommenterar ert inlägg vad de drömmer om att uppleva (samt taggar tre vänner som också kan vara intresserade av att tävla). På så vis kanske du kan få nya idéer till nya paket eller upplevelser! 

5. Inspirera och informera! Vad behöver dina gäster hjälp med? Kan du lösa några av deras problem eller få dem att känna sig tryggare? Glöm inte bort att kommunicera ut allt bra som ni gör i dessa tider på olika plattformar. Se det som en bra chans att visa vad ni står för.

6. Gå med i Swedish Laplands produktbank! Nu är det gratis att vara med i Swedish Laplands fantastiska produktbank och synas ut till turoperatörer världen över. Detta är ett riktigt bra verktyg som vi verkligen rekommenderar till dig som är exportmogen och arbetar med paketlösningar. Vi berättar med om hur du går tillväga om du hör av dig.

7. Använd Instagram stories! Ett bra sätt att komma närmare dina följare och också att låta dem få hänga med bakom kulisserna i ditt företag är att använda sig av Instagram stories. Där läggs inte lika stor vikt vid att få till den där “perfekta” bilden, utan det är mer här och nu som gäller. Testa – det är absolut ett riktigt roligt sätt att interagera med dina följare!

8. Mät allt! När utvärderade du senast din statistik i sociala medier? Passa på att gå igenom alla mätetal både på Facebook och Instagram (hör av dig om du behöver hjälp!). Där kan du hitta mycket värdefull information om allt från när dina följare är aktiva, räckvidd och engagemang till information om vilka som följer dig. Stämmer din följarskara överens med din tänkta målgrupp? Om ja – toppen, fortsätt jobba på! Om nej – då är det kanske dags att se över hur du bör arbeta framöver för att nå ut till rätt personer.

9. Be dina gäster om hjälp. Be dem om recensioner, kanske på Tripadvisor, Facebook eller Google. Skicka ut en utvärdering som du kan använda i framtiden.

10. Jobba med SEO! Hur lätt är det i dagsläget för dina gäster att hitta dig, till exempel på Google? Att jobba med sökmotoroptimering för att synas och bli tillgänglig digitalt är av största vikt. Se också till att du har en uppdaterad profil på Google my business.

11. Använd en chatbot på Facebook! En smart lösning för att alltid ge följarna ett snabbt svar på deras meddelanden (om du själv inte är tillgänglig, till exempel under högsäsong) är att använda sig av autosvar på chatten.Du kan ställa in allt från svar på de vanligaste frågorna till frånvaromeddelanden. 

12. Inspireras av dina kollegor! Se över hur dina kollegor inom branschen arbetar i sociala medier och lär av dem. Kanske hittar du något matnyttigt i deras flöden som du själv kan skruva till och anpassa till ditt företag.

13. Håll digitala möten! Vi har tagit fram tips på hur du håller digitala möten här.

14. Gör en maillista! Skicka ut nyhetsbrev eller aktuella erbjudanden till dina e-postkontakter. Tipsa dem och inspirera dem inför sina framtida resor. Se till att använda snygga bilder och välskrivna texter så att kunderna vill läsa ändå till slutet.

15. Blicka framåt! Se till att vara redo när den värsta krisen är över, för den dagen kommer. Fram till dess får vi kämpa på tillsammans så gott vi bara kan och se till att vi försöker skapa så bra digitala förutsättningar som möjligt för framtiden.

Vill du ha hjälp med något av detta? Hör av dig till therese.lundin@sorsele.se.